زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
 

اعتدال دین اسلام (قرآن)





از ویژگی‌های اسلام که در آیات قرآن به آن اشاره شده، «اعتدال» است.


۱ - آیینی معتدل



دین [اسلام، آیینی معتدل و میانه در توجه به مادیات و معویات:
۱. «وَكَذَلِكَ جَعَلْنَاكُمْ أُمَّةً وَسَطًا لِّتَكُونُواْ شُهَدَاء عَلَى النَّاسِ وَيَكُونَ الرَّسُولُ عَلَيْكُمْ شَهِيدًا ...؛همان گونه (که قبله شما، یک قبله میانه است) شما را نیز، امت میانه‌ای قرار دادیم (در حد اعتدال، میان افراط و تفریط؛) تا بر مردم گواه باشید؛ و پیامبر هم بر شما گواه است....» اعتدال امت اسلام به سبب اعتدال آیینشان (اسلام) است.
۲. «قُلْ إِنَّنِي هَدَانِي رَبِّي إِلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ دِينًا قِيَمًا مِّلَّةَ إِبْرَاهِيمَ حَنِيفًا وَمَا كَانَ مِنَ الْمُشْرِكِينَ؛بگو: پروردگارم مرا به راه راست هدایت کرده؛ آیینی پابرجا (و ضامن سعادت دین و دنیا)؛ آیین ابراهیم؛ که از آیینهای خرافی روی برگرداند؛ و از مشرکان نبود.» «قیما» به معنای چیزی است که هیچ گونه اعوجاجی نداشته و از استقامت کامل برخوردار باشد.
۳. «وَأَنْ أَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفًا وَلاَ تَكُونَنَّ مِنَ الْمُشْرِكِينَ؛و (به من دستور داده شده که: ) روی خود را به آیینی متوجه ساز که از هر گونه شرک، خالی است؛ و از مشرکان مباش!»
۴. «قُلْ كُلٌّ مُّتَرَبِّصٌ فَتَرَبَّصُوا فَسَتَعْلَمُونَ مَنْ أَصْحَابُ الصِّرَاطِ السَّوِيِّ وَمَنِ اهْتَدَى؛بگو: «همه (ما و شما) در انتظاریم! (ما در انتظار وعده پیروزی، و شما در انتظار شکست ما!) حال که چنین است، انتظار بکشید! اما بزودی می‌دانید چه کسی از اصحاب صراط مستقیم، و چه کسی هدایت یافته است!» «سوی» در جایی اطلاق می‌شود که چیزی از افراط و تفریط مصون باشد.
۵. «فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفًا فِطْرَةَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا لَا تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذَلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ؛پس روی خود را متوجه آیین خالص پروردگار کن! این فطرتی است که خداوند، انسان‌ها را بر آن آفریده؛ دگرگونی در آفرینش الهی نیست؛ این است آیین استوار؛ ولی اکثر مردم نمی‌دانند!»

۲ - اعتدال در اخلاق جنسی



احکام روابط و اخلاق جنسی در اسلام، احکامی معتدل و به دور از افراط و تفریط:
«وَاللّهُ يُرِيدُ أَن يَتُوبَ عَلَيْكُمْ وَيُرِيدُ الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الشَّهَوَاتِ أَن تَمِيلُواْ مَيْلًا عَظِيمًا؛خدا می‌خواهد شما را ببخشد (و از آلودگی پاک نماید)، اما آنها که پیرو شهواتند، می‌خواهند شما بکلی منحرف شوید.»
خداوند، آرای هواپرستان را در روابط جنسی مقابل احکام خویش (در آیات قبل) شمرده و با وصف آن آرا به انحرافی بودن، به اعتدال احکام الهی و دوری آن از افراط و تفریط اشاره کرده است.

۳ - عناوین مرتبط



صراط مستقیم (قرآن).

۴ - پانویس


 
۱. بقره/سوره۲، آیه۱۴۳.    
۲. انعام/سوره۶، آیه۱۶۱.    
۳. طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان، ج۴، ص۲۰۷.    
۴. یونس/سوره۱۰، آیه۱۰۵.    
۵. طه/سوره۲۰، آیه۱۳۵.    
۶. راغب اصفهانی، حسین بن محمد، المفردات فی غریب القرآن، ج۱، ص۲۵۲.    
۷. روم/سوره۳۰، آیه۳۰.    
۸. نساء/سوره۴، آیه۲۷.    
۹. طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج۳، ص۶۷.    


۵ - منبع


مرکز فرهنگ و معارف قرآن، فرهنگ قرآن، ج۴، ص۵۰، برگرفته از مقاله «اعتدال دین اسلام».    


رده‌های این صفحه : اسلام | اعتدال | موضوعات قرآنی




آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.